Spausdinti

Verslininkus stebina mokslininkų galimybės

prof.bernatoniene.jpg (regular, 500x333)Dažnai prasitariama, kad universiteto mokslininkas – tai nuo verslo pasaulio atitrūkęs akademikas. Su penkiomis verslo įmonėmis bendradarbiaujanti Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) Vaistų technologijos ir socialinės farmacijos katedros profesorė Jurga Bernatonienė negali tam pritarti ir pasakoja sėkmės istoriją.

 

Įmonių reikalavimas: kokybiškas produktas per kuo trumpesnį laiką

„Verslininkai nežino, kad galima kreiptis į mokslininkus ir sulaukti pagalbos“, – sako prof. J. Bernatonienė. Profesorė su kolegomis įsitraukė į farmacijos produktų technologijų perdavimą, verslo konsultavimą, naujų produktų kūrimą, stabilizavimą ir kitus komercializavimo procesus. „Neseniai apsilankiusios įmonės atstovai, sužinoję vieno iš mano doktorantų temą, apgailestavo, kad nežinojo apie tokias galimybes anksčiau“, – dėstė prof. J. Bernatonienė. „Jie nežinojo, kad įmanomas toks produktyvus verslo ir mokslo bendradarbiavimas.“ O ko reikia verslo įmonėms? „Verslo įmonėms reikia greito galutinio produkto, paruošto kokybiškai, greitai komercializuojamo ir duodančio realų pelną“, – dėsto prof. J. Bernatonienė.

 

Būtina sąlyga: žinios taikomos praktikoje

„Pirmiausia, nuo ko reikėtų pradėti – stiprių teorinių žinių gebėjimas taikyti praktikoje. Šie gebėjimai įgyjami per ilgametę ir nuoseklią patirtį. Šiandien įmonėms aktualu įvairių farmacijos ir kosmetikos produktų technologinis funkcionalizavimas ir jų stabilumo tyrimai.“ Profesorė išskiria kosmetikos priemones, nes būtent šioje srityje su verslo įmonėmis bendradarbiauja daugiausia. Kodėl kosmetika? Vartotojų skalė labai plati: nuo kūdikių iki senjorų, paskirtis nuo kūno, plaukų priežiūros iki specializuotų medicinoje naudojamų produktų. Išskiriamos higieninė, dekoratyvinė, intymioji, vaikų, paauglių, vyrų, profesionalioji ir specialios medicininės paskirties priemonių linijos. „Produktas turi garantuoti laukiamą efektą. Tai lemia ne vien medžiagų kokybė, bet ir inovatyvios technologijos. Taikome naujas technologijas, jas deriname su naujausiomis mokslo žiniomis. Dėl pasirašytų konfidencialumo sutarčių negaliu išsamiai pasakoti vieno ar kito konkretaus produkto kūrimo proceso“, – sakė profesorė. „Svarbus gaminio tinkamumo vartoti terminas: įmonės linkusios rinktis trumpesnio tinkamumo, bet saugesnį vartotojui produktą. Ekologiškų produktų poreikį labai jaučiame iš savo užsakovų. Jie linkę rinktis brangesnes žaliavas, bet turinčias ekologiškumo ženklą.“ Įmonių susidomėjimas mokslininkų paslaugomis rodo, kad kosmetikos gamyba populiari ir paklausi. Su visais užsakovų vadovais kruopščiai derinamos projektų temos, prognozuojami laukiami rezultatai, vyksta nuolatinis bendradarbiavimas.

 

Ambicingi projektai - užsieniui

Įmonės, su kuriomis dirba prof. J. Bernatonienės vadovaujama mokslininkų grupė, planuoja preparatus eksportuoti. „Galbūt Lietuvoje didesnę paklausą turėtų pigesnis produktas, tačiau su mumis bendradarbiaujančios įmonės į kūrimą,  žaliavas, technologijas investuoja dideles lėšas. Normalu, kad tai atsispindės ir galutinėje kokybėje ir, savaime suprantama, kainoje.  Tad ši produkcija bus paklausesnė užsienio rinkose,“ kalba profesorė ir įdomumo dėlei pamini, jog vieno iš produktų vien žaliavų savikaina jau siekia kelis šimtus litų.

Svarbi tyrimų tema –  sistemos skysčio kietoje fazėje pritaikymas kietų farmacinių produktų gamyboje. Lietuvoje tokia sistema dar nėra taikoma farmacinių produktų gamyboje ir gamintojams, kurie gamina kietąsias farmacines formas, ji pasirodė įdomi. „Kalbėdama su besidominčios įmonės vadovu, supratau, jog šis produktas taip pat būtų eksportuojamas,“ sako unnamed.jpg (regular, 500x333)J. Bernatonienė. Kokios priežastys verčia tokias puikias inovacijas tiekti užsieniui? „Matyt Lietuvoje vis dėlto per maža farmacijos rinka,“ svarsto mokslininkė, „Katedroje taip pat turime patirties gaminant peletes (skrandžio rūgščių poveikiui atsparios granulės – aut. past.), kurios modifikuoja vaistinės medžiagos atpalaidavimą iš farmacinių formų ir gali turėti sėkmingą pritaikymą užsienio rinkose, o ateityje galbūt ir Lietuvoje“.

Nors kosmetologijos produktų kūrimas kol kas dar neįtrauktas į studijų programą, bet studentai magistrantai katedroje susipažįsta su verslo įmonėms aktualiomis farmacijos produktų kūrimo technologijomis. Profesorė viliasi, kad ateityje farmacijos studentai galės išsamiai susipažinti su sritimi aktualia verslui. Tai labai pagerintų būsimųjų farmacijos magistrų kompetencijas jų profesinėje veikloje.

Ave vita inf.