LSMU gimnazistai – gali būti unikaliais ir sėkmingais verslininkais

Pastaruoju metu Lietuvoje rūpinamasi inovatyviu ugdymu ir siekiama didinti ugdymo įvairovę šalies mokyklose, diegiant naujas mokymo programas ir tobulinant edukacinius švietimo sistemos modelius. Neretai šiuolaikinių moksleivių tėveliai vis dar su apmaudu mini besivelkančius sovietinio šleifo padarinius mokymo įstaigose bei atgyventus mokymo modelius. Kita vertus, tie patys Lietuvos moksleiviai šiandieną diskutuoja televizijos ir radijo laidose, duoda interviu ir žarsto patarimus net daug pasiekusiems verslininkams. Jaunųjų startuolių mokslo ir verslo laimėjimai stebina nebevaikiška patirtimi ir džiugina ateities mokyklos galimybėmis.

Sunku patikėti, kad Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) gimnazijos moksleiviai Lietuvai atstovauja ne tik kaip būsimieji medicinos profesionalai, bet – kaip jaunų, verslių žmonių ateities potencialas. „Lietuvoje vyrauja vis dar tie patys, senoviški stereotipai, kad verslą neva gali vykdyti tik suaugę, išsimokslinę ir jau kažką nuveikę žmonės“, – pokalbį pradeda LSMU gimnazijos ekonomikos mokytoja Kristina Celiešiūtė. „Kartu su jaunimu mes siekiame įrodyti, kad laikas keistis yra čia ir dabar. Niekas kitas – tik mūsų šalies jaunimas dega unikaliomis idėjomis ir milžinišku noru veikti“, – teigia pašnekovė. Kuruojami K. Celiešiūtės, LSMU gimnazistai įsteigė mokomąsias mokinių bendroves (MMB) „Eco Soap“ ir „Foaminta“ bei pradėjo gyventi verslo žmonių ritmu.

Įkurdami MMB, mokiniai įgauna unikalią galimybę įgyvendinti visą verslo valdymo ciklą: nuo įmonės įkūrimo, kapitalo kaupimo, produkto platinimo ir pardavimo iki įmonės uždarymo. Tokiai mokinių bendrovei padeda mokytojas ir konsultuoja verslo konsultantas. MMB veiklą gali vykdyti tarptautinio tinklo „Junior Achievement“ Ekonomikos ir verslo programos mokiniai. Šis tarptautinis tinklas veikia per 120 pasaulio šalių, tūkstančiams moksleivių padėdamas plėtoti verslo veiklas.

Pasak „Lietuvos Junior Achievement“ direktoriaus Justino Noreikos, ši mokomoji ir praktinė metodika į Lietuvą atkeliavo iš pačios geriausios tarptautinės praktikos. Jauniems žmonėms sudaromos puikios sąlygos dalyvauti rengiamose regioninėse, o vėliau – nacionalinėse mokomųjų bendrovių mugėse, kuriose moksleiviai gali pateikti savo verslo idėjas bei pristatyti realius produktus. Geriausieji vyksta į Europą, kur įgauna galimybę išbandyti save kaip jaunuosius verslininkus tarptautinėje erdvėje: vyksta pristatymai, teikiamos metinės ataskaitos. Visa ši informacija yra labai naudinga ir įdomi investuotojams, tikintiems jaunimo idėjomis ir prisidedantiems prie jaunųjų verslininkų investavimo.

„Verslą padarys tik degantis savo idėja ir gebantis suburti puikią komandą žmogus“, – patirtimi dalijasi LSMU gimnazijos mokytoja, kurios moksleiviai – pradedantieji verslininkai – džiaugiasi puikiu įvertinimu Lietuvos mastu. Būtent LSMU gimnazijos jaunuolių įkurta MMB „Eco Soap“ pelnė gausybę pagyrimų ir apdovanojimų. Iš jų reikšmingiausias – LR Vyriausybėje vykusioje „Junior Achievement“ mokomųjų mokinių bendrovių mugėje MMB „Eco Soap“ buvo pelnytai pripažinta geriausia mugės bendrove. Ši mokinių bendrovė užsiima ekologiško muilo, į kurio sudėtį įeina vaistinių žolelių, gamybos verslu. Danas Arlauskas, Lietuvos darbdavių konfederacijos (LDK) generalinis direktorius, „Žinių radijo“ laidoje „Kaip įkurti verslą, dar sėdint mokyklos suole“ teigė, kad LR Vyriausybėje vykusios mokomųjų mokinių bendrovių mugės metu pasijautė tarsi Lietuvos ateities epicentre. „Klegantis ir idėjas generuojantis jaunimas yra mūsų visų ateitis“, – svarsto K. Celiešiūtė. LSMU gimnazistė MMB „Eco Soap“ rinkodaros viceprezidentė Kristė Skaudaitė pastebi, kad „idėja gaminti muilą kilo iš buitiškų dalykų, o mintis, į muilą įmaišyti lietuviškų žolelių, yra atkeliavusi dar iš močiučių bei prosenelių patirties“. Pasak MMB „Eco Soap“ prezidentės, Gabijos Lapinskaitės, norėdamos sukurti patrauklią prekę, verslininkės negali apsiriboti vienu produktu.

LSMU gimnazistų MMB „Eco Soap“ tęsiasi antrus metus, todėl produktai taip pat skiriasi: pirmaisiais metais pradedantys verslininkai pagamino kietąjį muilą, įmaišydami į jį pipirmėčių, šlamučių, čiobrelių ir kitų vaistinių žolelių. Tačiau antraisiais metais gimnazistai ilgai mąstė, kaip nustebinti savo pirkėją. Ir surado iš tiesų unikalią išeitį: pagaminti kremo tekstūros muilą, kurio formulė – LSMU MMB „Eco Soap“ jaunųjų verslininkų paslaptis.

Be MMB „Eco Soap“, LSMU gimnazijoje veiklą atlieka dar viena mokomoji mokinių bendrovė – „Foaminta“, užsiimanti išskirtinės įrangos gamyba. Gimnazistai gamina specialius laikiklius, kuriuos įmontavus automobilio bagažinėje, galima saugiai pervežti daiktus: šie neslidinėja ir tvirtai laikosi vienoje vietoje. MMB „Foaminta“ jaunieji verslininkai savo gaminius pirmą kartą ketina parodyti Litexpo parodoje „Studijos 2016“.

Nuostabu, kad šiandieną mūsų šalyje yra fantastiškos galimybės, leidžiančios moksleiviams plėtoti verslą. Įkūrus MMB, kuri veikia pagal akcinės bendrovės modelį, sudaromos akcijos ir jos išparduodamos už simbolinę kainą: 2,5 eurus. Lietuvos verslo atstovai, tikintys mokinių gebėjimais, perka šias akcijas: taip moksleiviai susirenka pradinį kapitalą verslui plėtoti. Praktinė patirtis atneša neįkainojamų žinių apie verslo valdymą ir jo auginimą. Tuo galima įsitikinti išgirdus visiškai nevaikiškus pokalbius iš LSMU gimnazisčių lūpų. Pasak K. Skaudaitės, „verslas tampa mūsų gyvenimo dalimi: mes tuo gyvename“. „Šiuo metu neuždirbame, nes stengiamės viską investuoti ir išplėtoti verslą“, – kolegei pritaria G. Lapinskaitė.

Nevaikiškus LSMU gimnazistų gebėjimus giria D. Arlauskas, kuris dalyvavo LR Vyriausybėje vykusioje mokomųjų mokinių bendrovių mugėje ir buvo vienas iš mugės komisijos narių ir prizų steigėjų. Pasak D. Arlausko, LSMU MMB „Eco Soap“ jaunosios verslininkės sugebėjo parduoti ne tik produktą, bet ir – emociją. Ant ekologiško muilo pakuotės esantis užrašas „Ačiū, kad esate su mumis. Su meile – „Eco Soap“ – tarsi jaunųjų verslininkų kvietimas būti kartu, kliento apkabinimas šiluma. Šilumos šiandien reikia visiems: galbūt žmogus, muilą pirks ne dėl realaus prausimosi produkto, bet dėl jam tuo metu reikalingos emocijos.

Pasak J. Noreikos, dauguma abiturientų ateities studijas ir profesiją pasirenka nesąmoningai, išsamiai neapsvarstę, ar tikrai tokios studijos jiems priimtinos. Todėl natūralu, kad vėliau išryškėja problemų, stinga motyvacijos, atsiranda nenoras stengtis. „Lietuvos Junior Achievement“ direktorius džiaugiasi, kad šiandieną Lietuvoje jaunimas gali vykdyti tokias mokinių mokomųjų bendrovių programas. Tai tvirtas pagrindas moksleiviams, leidžiantis išbandyti, atrasti save, pasisemti praktikos ir įvaldyti komandinį darbą.

Pasaulinė statistika atskleidžia, kad mokiniai, dalyvavę tokiose programose, ateityje turi galimybę sėkmingai vykdyti verslą ar įsidarbinti vadovais. Lyderystės pamatas ir verslo pagrindai dar mokyklos suole šiandienos mokyklose kloja tvirtą pamatą šviesiai moksleivių ateičiai.


Jurgita Miciulevičiūtė-Smeu