LSMU gimnazijos mokinių akimis: kas yra Europa?

Kaip atrodys Europos Sąjunga (ES) po 30-ies metų? Kokie pavojai Europai šiandien yra didžiausi? Ar jaunimas senajame žemyne gali pasigirti ateities perspektyvomis? Šie ir panašūs klausimai kovo 5 dieną provokavo LSMU gimnazijos mokinių minčių ir idėjų lietų, kuris užpildė neeilinę Gimnazijoje vykusią diskusiją apie Europą ir jos ateitį.

LSMU gimnazijoje vykusi diskusija Europai aktualiais klausimais ypatinga ne vien dėl to, kad, Kaune minint frankofonijos mėnesį, čia lankėsi būrys Stendalio licėjaus (Prancūzija) mokinių. Pašnekesiuose savo įžvalgomis apie Europą prancūzų kalba dalijosi buvęs LR prezidento Valdo Adamkaus, Europos Parlamento pirmininko Jerzy Buzeko diplomatinis patarėjas, Europos Parlamento pirmininko Martino Schulzo politikos patarėjas ir šiuo metu vadovaujantis Europos Komisijos atstovybei Lietuvoje, Arnoldas Pranckevičius.

Neeilinė diskusija apie Europą ypatinga tuo, jog ji yra LSMU gimnazijos ir Stendalio licėjaus projekto, kurio metu pasirašyta abiejų mokyklų bendradarbiavimo sutartis, dalis. Pasak LSMU gimnazijos direktoriaus Arūno Bučnio, viso projekto, kurio pavadinimas – „Ideali Europa“, tikslas – skatinti jaunimą likti neabejingiems Europos ateičiai.

„Kadangi tai yra labai unikalus prancūzų ir lietuvių mokinių projektas, bandėme išsiaiškinti, kaip skirtingai ir vieningai yra matoma Europa, kas jauniems žmonėms yra Europa, kokie žodžiai, vertybės ją apibūdina“, – apie Gimnazijoje vykusią diskusiją atsiliepė A. Pranckevičius.

Mokiniai diskusijoje teigė, kad Europa juos žavi savo daugiakalbyste, įvairiomis mainų programomis, kurios skatina kalbų mokymąsi. Pasak A. Pranckevičiaus, tai šiai jaunimo kartai yra labai svarbu.

Pašnekesiai atskleidė, kad Lietuvos ir Prancūzijos mokiniams ES sukelia skirtingas asociacijas: LSMU gimnazijos mokiniams Bendrija – tai nepriklausomybė, taika ir apsauga nuo kylančių įvairių vidaus ir išorės grėsmių, kai prancūzai išskyrė judėjimo laisvę, bendros valiutos svarbą, prie kurių atsiradimo daug prisidėjo ir pati Prancūzija.

Lietuviai gimnazistai akcentavo kelis, jų manymu, pagrindinius ES pavojus: Rusijos agresiją Ukrainoje, terorizmo pavojų, klimato kaitą ir kibernetiniame pasaulyje kylančias grėsmes. Prancūzų mokinių nuomonė šiuo klausimu kiek kitokia. Jie išskyrė nacionalizmo ir populizmo pavojų. Pasak A. Pranckevičiaus, tai yra normalu – Vakarų Europoje politinėms sistemoms šios grėsmės yra vienos didžiausių.

EK atstovybės Lietuvoje vadovo teigimu, abiejų šalių mokinių nuomonė sutapo pradėjus kalbėti ES saugumo klausimais. „Diskusijos metu visi nusprendėme, kad nepaisant to, jog praėjo jau 60 metų nuo Europos Sąjungos įkūrimo, kuri buvo įkurta taikos idėjos pagrindu, šiandien kaip niekada vėl aktualu tą taiką išsaugoti. Europai iškilo daug grėsmių ir iššūkių, dėl to tas pirminis tikslas yra vis dar labai aktualus“, – sakė A. Pranckevičiaus.

LSMU gimnazijoje vykusioje diskusijoje mokiniai taip pat diskutavo apie tai, ką Europa reiškia kiekvienam individui, o ypač jaunam žmogui. Daugelio supratimu, tai ne tik laisvė keliauti, mokytis ir dirbti, bet ir lygybės principas, siekiamybė mažinti valstybių, regionų socialinę atskirtį. Renginyje nepamiršta ir teisės bei jos viršenybės svarba. „Be teisės ir jos laikymosi ši Sąjunga negalėtų egzistuoti. Tai yra pagrindinis fundamentas“, – susirinkusiems mokiniams sakė EK atstovybės Lietuvoje vadovas A. Pranckevičius.